Mobiel bankieren via de bank app

VBNL_mobieltabbloidenbetaalpasEven snel het saldo op uw rekening checken of een bedrag overboeken. Dit kan bij een aantal banken met uw mobiele telefoon (smartphone) of op uw tablet. Kijk bij uw eigen bank of deze een mobiel bankieren app aanbiedt en wat binnen deze dienst mogelijk is.

Campagne: Bankier met een app

Bankier-appBankieren via een bank app is snel, simpel én veilig. Betaalvereniging Nederland is in oktober 2015 een online campagne gestart om aan te geven dat het veilig is om te bankieren via een bank app.

De voornaamste reden die mensen noemen waarom zij geen gebruik maken van een bank app is het ontbreken van een smartphone of tablet. Wie wel in het bezit is van een smartphone heeft óf geen bank app geïnstalleerd, óf gebruikt zijn bank app regelmatig. Vooral de angst dat hun telefoon gestolen kan worden, de publicatie over de gevaren van het gebruik van openbare WiFi-netwerken en de perceptie dat een bank app dan niet veilig is, zijn redenen om geen bank app te gebruiken.

Zelfs als iemand ten onrechte gebruikt maakt van de telefoon van een ander, is de betaalrekening niet toegankelijk via de bank app. Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Er is tot op heden dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bank app.

Betaalvereniging Nederland raadt aan om de bank app van uw bank alleen te installeren via de officiële app store van uw smartphone. Meer informatie leest u hieronder bij “Wat kunt u doen?”

Wat doet de bank?

VBNL_Hangslot_175463435Kijk bij uw bank hoe u zich moet aanmelden voor de mobiel bankieren app. Nadat u zich heeft aangemeld voor mobiel bankieren krijgt u uw beveiligingscodes van uw bank. De bank bepaalt wat u kunt doen met bankieren via uw mobiel. Banken beveiligen hun mobiel bankieren goed. Mobiel bankieren is zo gemaakt dat dit niet eenvoudig is te misbruiken.

Wat kunt u doen?

  • Breng geen wijzigingen in het besturingssysteem van uw telefoon of tablet aan door middel van jailbreaken, rooten of hacken. Hiermee tast u ook de algehele beveiliging van uw apparaat aan en maakt u kwetsbaar voor aanvallen op uw telefoon en tablet.
  • VBNL_mobielupdate_302026307Update regelmatig uw mobiele apparaat en app(licatie)s die er op uw telefoon en/of tablet zitten volgens de laatste standaarden en gebruik hiervoor de officiële kanalen (zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play). Door dit geregeld te doen houdt u uw smartphone of tablet zo veilig mogelijk.
  • Als u uw telefoon verliest of deze gestolen is, meldt dit dan zo snel mogelijk, doe aangifte, laat (via uw provider) de SIM-kaart zo snel mogelijk blokkeren en/of laat de telefoon leegmaken (wipen).
  • Installeer alleen programma’s en applicaties via officiële bronnen zoals zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play. Stel u op de hoogte van de commentaren en waarderingen van deze programma’s/applicaties.
  • Gebruik geen openbare WiFi-netwerken om in te loggen op het internetbankieren of uw bank app.
  • VBNL_toetsenbordhttps_261292139Wanneer u met uw telefoon en/of tablet naar de website voor mobiel bankieren van uw bank gaat, controleer, indien mogelijk, of deze beveiligd is en het juiste webadres (url) zichtbaar is. Is dit correct gespeld en begint de webpage naam met https://. De ‘s’ staat voor ‘secured’ (=beveiligd).
  • Klik niet op links in ongevraagde e-mails, ook al komen ze van uw bank of een op het eerste gezicht betrouwbare organisatie.
  • Verwijder spam en verdachte mails zonder deze te openen.
  • Gebruik een wachtwoord of pincode voor de toegang tot uw mobiele telefoon en tablet.
  • Bewaar geen pincodes, beveiligingscodes dergelijke, zeker niet van mobiel bankieren, op uw smartphone of tablet
  • Deel beveiligingscodes en wachtwoorden van uw telefoon en van mobiel bankieren niet met anderen.
  • Gebruik een uniek wachtwoord voor de toegang tot uw mobiel bankieren en een uniek wachtwoord voor uw e-mail account.
  • 150713 Destroy harddriveAls u uw telefoon voor onderhoud of reparatie tijdelijk moet afstaan, maak dan, indien mogelijk, een backup van alle gegevens en reset uw telefoon naar de originele fabrieksinstellingen of verwijder alle app(licatie)s en gegevens. Verwijder de SIM-kaart en -indien aanwezig- de geheugenkaart (SD-card) uit de telefoon voordat u deze ter reparatie of onderhoud aanbiedt en houdt deze bij u. Berg uw SIM-kaart veilig op!
  • Verwijder apps die u niet gebruikt.

Uw mobiele telefoon kwetsbaar?

De Nederlandse banken zijn ervan op de hoogte dat er met enige regelmaat kwetsbaarheden worden gepubliceerd van platforms van mobiele telefoons. Zeker wanneer bank apps via de reguliere kanalen geïnstalleerd wordt is het risico van misbruik via deze kwetsbaarheden zeer beperkt.

Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren.

In Nederland zijn nog geen gevallen van misbruik van bank apps vastgesteld. Daarmee is mobiel bankieren met een bank app veilig en betrouwbaar. De banken doen hun uiterste best om dat in de toekomst ook zo te houden. Als een rekeninghouder desondanks een vermoeden heeft van misbruik van zijn bank app, dan dient hij dit direct bij zijn eigen bank te melden.

Wanneer een apparaat wordt gebruikt om te bankieren, dan is het verstandig om daarop alleen beproefde software van betrouwbare leveranciers te installeren en al deze software regelmatig via de officiële kanalen bij te werken, inclusief bank apps, webbrowsers en het besturingssysteem van het apparaat. Dat geldt zowel voor mobiele apparaten zoals smartphonoes en tablets, als voor desktop en laptop computers. Als rekeninghouders de Uniforme Veiligheidsregels naleven, dan is er weinig risico op misbruik en schade.