Phishing schaadt ook winkeliers

VBNL_WinkelstraatNiet alleen consumenten, ook winkeliers worden geraakt door de vloedgolf aan valse e-mails die dagelijks worden verstuurd. “Hun imago, dat ze zorgvuldig hebben opgebouwd, wordt hierdoor direct of indirect geraakt”, zegt Van Steeg van Detailhandel Nederland.

Vrijwel alle meubel-, supermarkt- of elektronicaketens lijden schade doordat hun beeldmerk stelselmatig wordt misbruikt. “En legitieme mails die zij zélf naar hun klanten sturen, gaan op den duur effect missen. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat deze mails van hen komen en níet van bendes.”

Met nauwelijks van echt te onderscheiden e-mails uit naam van allerlei winkelketens proberen criminelen nietsvermoedende ontvangers adresgegevens, rekeningnummers en pincodes te ontfutselen.

Agressie

Op de winkelvloer zelf leiden de mails tot ergernis en soms agressie. Tom Ponjee van Detailhandel Nederland: “Dagelijks komen mensen te goeder trouw een ‘gewonnen’ prijs afhalen of winkeltegoed verzilveren. Dat leidt tot teleurstelling en heel vaak tot vervelende discussies in bijzijn van andere klanten. Dit kost winkeliers onnodig veel tijd en het schaadt ook het vertrouwen. Winkeliers zitten hier bepaald niet op te wachten.”

De ketens pogen zelf de afzenders te achterhalen en juridisch aan te schrijven, zegt Ponjee. “Consumenten moeten oplettend zijn, maar hier is echt meer hulp van de politie en Autoriteit Consument en Markt bij nodig. Anders blijft het dweilen met de kraan open.”

Bron: De Financiële Telegraaf