Fraude

VBNL_CrimineelGeld_239087488Een eigen bankrekening met betaalpas is tegenwoordig onmisbaar. Als u geen bankrekening met betaalpas heeft, kunt u geen inkomen ontvangen, geld opnemen uit de geldautomaat of rekeningen betalen. Betaalvereniging Nederland vindt daarom dat iedereen boven de 18 jaar moet kunnen beschikken over een bankrekening. Simpelweg omdat anders mensen maatschappelijk worden buitengesloten. Van alle rekeninghouders maken 11 miljoen Nederlanders gebruik van internetbankieren.

Al dit elektronische geld heeft ook een keerzijde. Criminelen proberen methoden te vinden om in te breken en geld weg te sluizen, met u mee te kijken als u uw pincode intoetst, of bijvoorbeeld uw identiteit te stelen.

VBNL_iDIN400x300De Nederlandse banken hebben daarom het bankieren zeer goed beveiligd. De schade voor internetbankieren is bijvoorbeeld klein als je het afzet tegen de totale omzet bij internetbankieren. De banken werken bovendien aan een nieuwe online identificatiedienst genaamd iDIN, waarmee u met de veilig en vertrouwde inlogmiddelen van uw eigen bank uzelf bekend kunt maken bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen of webwinkels. Naar verwachting is deze nieuwe dienst in de loop van 2016 beschikbaar voor instellingen en consumenten.

Banken en consumenten hebben samen de verantwoordelijkheid om bankieren veilig te houden. Deze website geeft advies over hoe u veilig kunt bankieren.

Voorkomen van fraude

VBNL_fluitmetritssluiting_150166427Neem altijd de onderstaande vijf uniforme veiligheidsregels in acht (klik op één van de regels voor een uitgebreide toelichting op deze regels)

Naast de vijf uniforme veiligheidsregels zijn er nog meer dingen waar u op kunt letten om zo veilig mogelijk te bankieren:

  • Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn.
  • Wees altijd heel kritisch voor u (persoonlijke) gegevens afgeeft, zoals een kopie van een paspoort.
  • Bedenk dat uw bank u nooit zal vragen om beveiligingscodes op onverwachte momenten of plekken, dus nooit per e-mail en nooit per telefoon.
  • Verstuur nooit uw betaalpas als u daarom wordt gevraagd.
  • Weet wat alarmbellen zijn om phishing mails te herkennen.
  • Wees alert als er tijdens het surfen direct een pop-up verschijnt om u uit de brand te helpen, of als u een mededeling krijgt dat er iets mis is gegaan bij het bezoek aan een site en vervolgens het advies een link te klikken om dit probleem op te lossen.
  • Verklein de kans op besmetting met malware door twee gebruikersaccounts aan te maken. Uw bankzaken regelt u via een ander account dan het account waar u normaal mee werkt.
  • Zorg voor automatische updates van uw computer.
  • Antivirusprogramma’s en een firewall helpen voorkomen dat lekken kunnen worden misbruikt.
  • shutterstock_66271969Zorg dat u op de echte website van uw bank bent
  • Controleer nauwkeurig de betaling die u wilt doen. Is het rekeningnummer van de persoon of organisatie naar wie u geld wilt overmaken.
  • Heeft u een buiten brievenbus waar ook anderen post uit kunnen halen? Bekijk dan of u deze brievenbus op slot kunt doen.
  • Gebruik een USB-stick niet zomaar op elke computer.
  • Wees alert als u tijdens een chatsessie wordt gevraagd met iDEAL of met internetbankieren te betalen voor bijvoorbeeld een filmpje of foto’s.
  • Scherm het intoetsen van uw pincode goed af. Betaal waar mogelijk contactloos, zodat u uw pincode niet in hoeft te toetsen.
  • Gebruik een bank app. In een vertrouwde webomgeving; bij openbaar WiFi logt u in via 3G of 4G.
  • Controleer of de verkoper bekend is bij de politie. Zijn er negatieve meldingen over de (ver)koper met wie u zaken wilt doen, denk dan goed na of u door wilt gaan met de verdere transactie. Vraag eventueel extra waarborgen van de persoon met wie u zaken doet.
  • Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal niet waar…

Heeft u onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher of stuit u op onverwachte zaken bij het internetbankieren? Meld dit dan direct bij uw bank.

Vormen van fraude

shutterstock_158424476Om veilig te kunnen bankieren is het handig om te weten op welke manieren criminelen proberen te frauderen. Enkele vormen van fraude zijn:

Lees meer over de verschillende typen valse e-mails.

Werkwijze van een (ex-)crimineel

Wat doen criminelen om aan uw gegevens te komen? In een interview met een voormalige phisher (via YouTube) ziet u hoe ver criminelen gaan.

Aangeven van fraude

VBNL_politiemanmetnotitieblok_25369171Fraude van internetoplichting kunt u doen via het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Wanneer de politie daar aanleiding toe ziet, informeert zij de bank waar de vermeende oplichter zijn rekening heeft lopen. Met dit rekeningnummer doet de bank verder onderzoek. De uitkomst van zo’n onderzoek kan zijn dat de rekening wordt geblokkeerd.

Vorder uw geld terug op de oplichter (www.juridischloket.nl en www.slachtofferwijzer.nl). Uw bank mag dit niet voor u verzorgen.

Zit u na een phishing mail vast aan een SMS-abonnement? Ga dan naar payinfo.nl en vul hier uw telefoonnummer in. Hiermee wordt het abonnement stopgezet.