Bankrekeningfraude

Geldezel-vierkant

Steeds meer jongeren worden slachtoffer van criminelen die via de bankrekeningen van deze jongeren geld witwassen. Met een financiële beloning in het vooruitzicht geven de scholieren toestemming grote bedragen tijdelijk op hun rekening te zetten. De geldezel sluist hierbij frauduleus verkregen geld door naar criminelen. Door gebruik van zo’n ‘tussenstation’ is de identiteit van de crimineel moeilijker te achterhalen.

Zodra de bank merkt dat de jongere als geldezel is ingezet, moet het slachtoffer (geldezel) het vaak alweer verdwenen geld terugbetalen. Met een enorme schuld tot gevolg. Ook hangt de jongere een zware straf boven het hoofd wegens fraude.

Werkwijze crimineel

Criminelen werven (vaak jongere) geldezels via internet, e-mail, chat, brief, telefoon of op het schoolplein. Iemand vraagt, vaak met een mooi verhaal, of de bankrekening gebruikt mag worden om geld op te storten. Ze geven de geldezel (vaak buitenlandse) rekeningnummers waarnaar hij het geld vervolgens moet overmaken. Een percentage van het geld mag hij houden als vergoeding.

Ook proberen criminelen geldezels te strikken op straat of op het schoolplein of via social media zoals Twitter en Facebook. Met een mooi verhaal en een zogenaamde beloning probeert iemand pas en pincode van een scholier te lenen. Criminelen storten geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen op de bankrekening van het slachtoffer. Vervolgens gebruikt de crimineel de pinpas van het slachtoffer om het geld eraf te halen.

Geldezels zijn schaars. De meesten kunnen hun rekening maar één keer gebruiken voor het doorsluizen van illegaal geld, voordat deze door de bank wordt afgesloten. Het werven van nieuwe geldezels is van groot belang voor de crimineel.

Wat gebeurt er als een jongere op fraude wordt betrapt?

150324 CrimeSceneDe gevolgen voor de jongeren en hun ouders zijn ingrijpend. De pakkans vanuit de banken is namelijk ontzettend hoog. De jongeren draaien op voor de schade, die vaak oploopt tot duizenden euro’s. Ook worden de jongeren strafrechterlijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze jongeren acht jaar lang geen gebruik maken van de financiële diensten van banken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld geen lening afsluiten of een nieuwe rekening openen. Dat laatste is bijvoorbeeld lastig als de jongeren geld gaan verdienen en hun werkgever het salaris niet kan overmaken.

Wat doet de bank?

Wat kunt u doen?

Als een verhaal te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het ook. Ga er niet op in en geef nooit je bankrekeningnummer of bankpas aan vreemden.

Het is belangrijk dat je het meldt aan de politie als je benaderd bent voor het uitlenen van je pas of pincode. Zo wordt de kans kleiner dat criminelen geldezels kunnen vinden. En je helpt de politie om criminele netwerken op te rollen. Melden kan op drie manieren:

  1. Bel de politie op 0900-8844, of bij spoed op 112.
  2. Anoniem, via Bel M. 0800-7000 of Meldmisdaadanoniem.nl
  3. Meld het bij je bank.

De website Pas op je pas biedt jongeren handige tips hoe ze voorkomen dat ze het slachtoffer worden van fraudeurs. Ook staan op deze website films hoe criminelen te werk gaan en wat de gevolgen zijn voor jongeren. De website is onderdeel van de campagne ‘Pas op je pas’ die in 2011 startte. In deze campagne waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken samen met de politie jongeren om zich niet als ‘geldezel’ te laten gebruiken.

Herken het werven door geldezels

Enkele tips:

  • 150615 Boefproof2Er wordt per e-mail een mooie positie aangeboden in een internationaal opererend bedrijf. Voor slechts een paar uurtjes werk per maand krijg je een hoge beloning.
  • Per e-mail vraagt een schijnbaar betrouwbare banensite, charitatieve instelling, goede vriend of internetliefde je een bedrag door te boeken dat u binnenkort op jouw rekening ontvangt.
  • Twee dagen nadat je een dure camera hebt verkocht via een veilingsite, krijg je een e-mail van de koper. Deze heeft het bedrag per ongeluk twee keer overgemaakt en vraagt je het te veel betaalde geld terug te storten op een andere rekening dan waarvandaan het bedrag is bijgeboekt.
  • Taalkundig slecht geschreven e-mails of brieven.
  • De mail of brief is niet aan jou persoonlijk gericht.
  • Met een mooi verhaal en de belofte van een beloofde beloning probeert iemand je betaalpas (en pincode) te lenen.