Mobiel bankieren

Snel het saldo op uw rekening checken of een bedrag overboeken kan bij veel banken met uw mobiele telefoon (smartphone) of op uw tablet op de mobiel bankieren app. Kijk bij uw eigen bank of deze een mobiel bankieren app aanbiedt en wat de app voor mogelijkheden heeft.

Bankieren via een bank app is snel, simpel én veilig. Alleen soms vertrouwen mensen de app nog niet helemaal. Belangrijk om te weten is dat zelfs als iemand ten onrechte gebruikmaakt van de telefoon van een ander, de betaalrekening niet direct toegankelijk is. Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Alleen met die persoonlijke code is de betaalrekening toegankelijk. Er is dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bankapp. De Nederlandse Vereniging van Banken raadt aan om de bank app van uw bank alleen te installeren via de officiële app store van uw smartphone.

Wat doet de bank?

Kijk bij uw bank hoe u zich moet aanmelden voor de mobiel bankieren app. Nadat u zich heeft aangemeld voor mobiel bankieren krijgt u uw beveiligingscodes van uw bank. De bank bepaalt wat u kunt doen met bankieren via uw mobiel. Banken beveiligen hun mobiel bankieren erg goed. Mobiel bankieren is zo gemaakt dat dit moeilijk is om te misbruiken.

Wat kunt u doen?

  • Breng geen wijzigingen in het besturingssysteem van uw telefoon of tablet aan door middel van jailbreaken, rooten of hacken. Hiermee tast u ook de algehele beveiliging van uw apparaat aan en maakt u kwetsbaar voor aanvallen op uw telefoon en tablet.
  • Update regelmatig uw mobiele apparaat en apps die er op uw telefoon en/of tablet zitten volgens de laatste standaarden en gebruik hiervoor de officiële kanalen (zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play). Door dit regelmatig te doen, houdt u uw smartphone of tablet zo veilig mogelijk.
  • Als u uw telefoon verliest of als hij gestolen is, meld dit dan zo snel mogelijk aan uw provider en laat de sim-kaart zo snel mogelijk blokkeren en/of laat de telefoon leegmaken (wipen).
  • Installeer alleen programma’s en applicaties via officiële bronnen zoals zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play. Lees ook waarderingen van anderen over deze programma’s/applicaties.
  • Gebruik geen openbare wifinetwerken om in te loggen op het internetbankieren of uw bank app. Gebruik het mobiele netwerk van uw provider.
  • Ontvang push-notificaties vanuit uw bank app. U ontvangt dan automatisch berichten van uw bank, bijvoorbeeld als uw saldo verandert.
  • Controleer de website voor mobiel bankieren van uw bank of deze beveiligd is en het juiste webadres (url) zichtbaar is. Het webadres moet correct gespeld zijn en beginnen met https://. De ‘s’ staat voor ‘secured’ (=beveiligd). In sommige browsers (bijvoorbeeld Chrome) is https:// niet meer zichtbaar. Als u twee keer op de url in de adresbalk klikt dan wordt https:// wel zichtbaar.
  • Klik niet op links in ongevraagde e-mails ook al komen ze van uw bank of een op het eerste gezicht betrouwbare organisatie.
  • Verwijder spam en verdachte mails zonder deze te openen.
  • Gebruik een wachtwoord of pincode voor de toegang tot uw mobiele telefoon en tablet.
  • Gebruik een andere toegangscode voor uw bank app dan de toegangscode van uw telefoon of tablet.
  • Bewaar geen pincodes, beveiligingscodes en dergelijke, zeker niet van mobiel bankieren, op uw smartphone of tablet.
  • Deel beveiligingscodes en wachtwoorden van uw telefoon en van mobiel bankieren niet met anderen.*
  • Gebruik een uniek wachtwoord voor de toegang tot uw mobiel bankieren en een uniek wachtwoord voor uw e-mail-account.
  • Als u uw telefoon voor onderhoud of reparatie tijdelijk moet afstaan, maak dan een backup van alle gegevens en reset uw telefoon naar de originele fabrieksinstellingen of verwijder alle apps en gegevens. Verwijder eerst de simkaart en -indien aanwezig- de geheugenkaart (SD-card) uit de telefoon en houd deze bij u. Berg uw simkaart veilig op! Verwijder apps die u niet gebruikt.

*Door gewijzigde wetgeving kunnen andere financiële dienstverleners u een nieuw soort diensten aanbieden. Daarmee kunt u bijvoorbeeld meer overzicht over uw financiën krijgen (rekeninginformatiediensten) of uw online aankopen afrekenen (betaalinitiatiediensten). Om die diensten te kunnen verlenen, moeten deze derde dienstverleners zijn ingeschreven in de openbare registers van De Nederlandsche Bank (DNB). Als u gebruik maakt van een rekeninginformatie- en/of betaalinitiatiedienst van een dergelijke derde dienstverlener, geeft u die partij toegang tot uw betaalrekening om een betaling op te starten (bij een betaalinitiatiedienst) of rekeninginformatie op te halen (bij een rekeninginformatiedienst). Overigens kan ook uw eigen bank zelf u betaalinitiatie- en/of rekeninginformatiediensten aanbieden met betrekking tot betaalrekeningen die u mogelijk bij andere banken aanhoudt.

Of – en zo ja, in welke gevallen – u de via uw bank ontvangen beveiligingscodes voor online bankieren kunt invoeren op de website of app van een dergelijke derde dienstverlener (als u gebruik wilt maken van de betaalinitiatie- en/of rekeninginformatiedienst die deze derde dienstverlener aanbiedt), kunt u nalezen in de productvoorwaarden voor online bankieren van uw bank of navragen bij uw bank.

Hoe veilig is uw mobiele telefoon?

De Nederlandse banken zijn ervan op de hoogte dat er met enige regelmaat kwetsbaarheden worden gepubliceerd over mobiele telefoons. Maar zeker wanneer bank apps via de reguliere kanalen geïnstalleerd worden, is het risico van misbruik via deze kwetsbaarheden zeer beperkt. Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt, tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren.
In Nederland is nog geen misbruik van bank apps vastgesteld. Daarmee is mobiel bankieren met een bank app veilig en betrouwbaar. De banken doen hun uiterste best om dat zo te houden. Als u  desondanks een vermoeden heeft van misbruik van de bank app, meld dit dan direct bij uw bank. Als rekeninghouders de Uniforme Veiligheidsregels naleven, dan is er weinig risico op misbruik en schade.

Bekijk ook het interview met Kim Gunnink, Adviseur Cyberveiligheid en lid van onze Taskforce Veilig Bankieren.

Deel deze paginaShare on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Confidental Infomation