Veilig betalen op marktplaatsen

Hoe kunt u op Marktplaats en andere online handelsplatforms veilig betalen of betaald worden? Zowel een koper als een verkoper kan slachtoffer worden van oplichting of fraude bij het afrekenen.

Adviezen die altijd gelden voor kopers én verkopers

  • Blijf binnen de omgeving van het handelsplatform, laat u niet misleiden om buiten het platform om met de koper of verkoper te corresponderen, dus ook niet via WhatsApp of sms. Dat is een typische misleiding door oplichters.
  • Verstrek geen kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, bankpasje of ander document met vertrouwelijke persoonlijke gegevens. Wie daar naar vraagt, is een oplichter.
  • Doe geen zogenaamde controlebetaling van 1 eurocent of 1 euro. Het zijn meestal oplichters die vragen om eerst een klein bedrag te betalen.
  • Laat nooit een onbekende aan uw smartphone of computer komen. Wie daar om vraagt, is een oplichter.
  • Wanneer de koopwaar veel waard is en u handelt met iemand die u niet kent, gebruik dan de veilige gelijk-oversteken betaaldienst van het handelsplatform.
  • Is de koopwaar niet zo waardevol en vertrouwt u de koper of verkoper? Reken dan af via een gewoon betaalverzoek van het platform, meestal met iDEAL.
  • Kunt u of wilt u niet afrekenen via een betaalmethode van het handelsplatform, gebruik dan alleen een betaalmethode die u volledig begrijpt en die u al vaker met succes heeft gebruikt. Experimenteer nooit met een nieuwe, voor u onbekende betaalmethode wanneer u de verkoper of koper niet goed kent en niet volledig vertrouwt.
  • U kunt zich bij een voor u onbekende betaalmethode wel laten bijstaan door een goede bekende die u volledig vertrouwt en die de nieuwe betaalmethode wél helemaal begrijpt.

U verkoopt iets op Marktplaats of op een ander handelsplatform

  • Klik niet op een link van de koper, zogenaamd voor de betaling of voor de verzending. Een koper die een zogenaamde betaal- of verzendlink toestuurt, is een oplichter. Om digitaal of giraal aan u te betalen heeft de koper van u alleen een mobiel betaalverzoek nodig, of uw naam en uw IBAN.
  • Vertrouw niet op een betaalbewijs dat de koper aan u laat zien, op zijn of haar eigen smartphone of computer. Het enige betrouwbare bewijs dat de koper heeft betaald, is het aankoopbedrag op uw eigen bankrekening, ofwel de bevestiging in uw mobiele app voor betaalverzoeken, ofwel contant geld dat u zelf heeft nageteld. Een oplichter kan op zijn eigen toestel of computer heel makkelijk een vals betaalbewijs laten zien.

U koopt iets op Marktplaats of op een ander handelsplatform

  • Betaalt u met een overboeking of met een mobiel betaalverzoek, buiten het handelsplatform om, controleer dan het IBAN van de verkoper op de website van de politie.
  • Geef nooit uw bankgegevens of beveiligingscodes aan de verkoper; een verkoper heeft uw bankgegevens helemaal niet nodig, ook niet wanneer de verkoper zogenaamd een zakelijke of buitenlandse bankrekening heeft.
  • Klik niet op een link van de verkoper, zogenaamd voor de verzending of voor de levering. Vraag wel aan de verkoper welke verzender de koopwaar zal bezorgen en wat de zogeheten track & trace code is. Ga daarmee zelf naar de website van de verzender en tik daar die track & trace code in.
  • Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, buiten het handelsplatform om, controleer dan goed het webadres van de betaallink. Iedere dienst voor een mobiel betaalverzoek, van Tikkie (https://www.tikkie.me) of van een bank, heeft altijd een makkelijk te herkennen en controleren webadres. Wijkt het webadres af van het echte webadres van de mobiele betaaldienst, klik de website dan weg.
  • Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, controleer dan goed het bedrag en de naam van de ontvanger voordat u de betaling goedkeurt bij uw eigen bank. Weiger de betaling wanneer de naam van de ontvanger van uw betaling niet overeenkomt met de naam van de verkoper op het handelsplatform.
  • Betaalt u met een overboeking, via internetbankieren of mobiel bankieren, controleer dan goed de naam en het IBAN van de verkoper. Alle toonaangevende Nederlandse banken geven een waarschuwing wanneer de naam en het IBAN die u intikt niet bij elkaar horen. Betaal niet naar een IBAN waarvan de bijbehorende naam niet overeenkomt met de naam van de verkoper op het handelsplatform.
  • Betaal alleen met een smartphone of computer die van uzelf is. Gebruik daarvoor geen apparaat van de verkoper. Geef ook uw eigen smartphone of computer nooit aan de verkoper.
  • Bij een mobiel betaalverzoek of bij een Instant Payment ziet de verkoper direct dat u heeft betaald. Als de verkoper zegt dat hij of zij de betaling niet heeft ontvangen en het bedrag is wel van uw eigen bankrekening afgeboekt, richt u zich dan tot uw bank en eventueel tot de politie. Een verkoper kan nooit betrouwbaar bewijzen dat u niet betaald zou hebben. Alleen uw eigen bank kan dan nog opheldering geven. Betaal niet twee keer!
  • Bij een gewone overboeking kan het gebeuren dat de verkoper daarvan pas de eerstvolgende werkdag bevestiging krijgt. Wanneer de verkoper na die eerstvolgende werkdag volhoudt dat hij of zij de betaling niet heeft ontvangen en het bedrag is wel van uw eigen bankrekening afgeboekt, richt u zich dan tot uw eigen bank en eventueel tot de politie. Alleen uw eigen bank kan dan nog opheldering geven. Betaal niet twee keer!
  • Meestal kan een gewone overboeking binnen enkele seconden worden bijgeboekt op de bankrekening van de ontvanger. Dat kan bij elektronische overboekingen tussen de meeste Nederlandse banken.
    Dit zijn de banken die deelnemen aan Instant Payments.

Lees hier de informatie van Marktplaats over veilig handelen.

Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Confidental Infomation