Shouldering

Wat is shouldering?

Criminelen kijken graag over onze schouder mee om te zien welke pincode we intoetsen. Ze proberen bij de kassa mee te kijken of staan vlak achter ons bij een geldautomaat. Schouder is shoulder in het Engels en daarom noemen we dat shouldering.
Met alleen een pincode kunnen criminelen niets. Daarom proberen ze daarna onze betaalpas te rollen of met een babbel- of wisseltruc te stelen. Ieder jaar worden duizenden mensen slachtoffer van deze vorm van fraude. Zodra fraudeurs een pincode met bijbehorende betaalpas in handen hebben, halen ze daarmee onmiddellijk zoveel mogelijk geld uit een geldautomaat of kopen ze daarmee dure spullen, zoals sieraden. Het leed is al geschied voordat de pashouder merkt dat zijn betaalpas weg is.

Hoe voorkom ik shouldering?

Zo kunt u voorkomen dat u zelf slachtoffer wordt:

  • Betaal zoveel mogelijk contactloos. Vaak hoeft u dan niet uw pincode in te tikken en die kan dan ook niet worden afgekeken. U hoeft dan ook niet uw betaalpas los te laten.
  • Zorg ervoor dat anderen niet mee kunnen kijken als u uw pincode intoetst.
  • Gebruik uw vrije hand of portemonnee om uw pincode af te schermen.
  • Staat iemand te dicht achter u, vraag dan om meer privacy.
  • Laat u niet afleiden. Een crimineel heeft maar kort de tijd nodig om uw betaalpas te rollen of om te wisselen.
  • Bewaar uw betaalpas op een veilige plaats en berg hem eerst goed op voordat u iets anders doet.
  • Geef uw pincode nooit aan een ander, ook niet aan iemand die beweert van uw bank of van de politie te zijn.
  • Geef uw betaalpas nooit af en stuur hem nooit per post op. Uw bank kan in noodgevallen uw betaalpas op afstand blokkeren.
  • Meld verlies of diefstal van uw betaalpas onmiddellijk bij uw bank.
  • Beveiligingscodes zijn niet alleen de pincode die u in combinatie met de bankpas gebruikt. Het zijn ook alle andere codes die u moet gebruiken om elektronische betalingen te doen en/of gebruik te maken van internetbankieren en mobiele bank apps. Dat kunnen bijvoorbeeld de codes zijn die een door de bank verstrekte codecalculator aangeeft, codes die u via een mobiele bank app en/of codes die u per SMS van uw bank ontvangt.
  • Meld onveilige omstandigheden bij een betaalautomaat bij de betreffende winkelier of bij de klantenservice van de winkelketen.
  • Meld onveilige omstandigheden bij een geldautomaat bij de exploitant van de geldautomaat (bij Geldmaat, SNS, GWK Travelex, Euronet, YourCash of In2Retail). Vaak staat daarvoor een telefoonnummer op de geldautomaat.
Deel deze paginaShare on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Confidental Infomation