Valse e-mails

Ga snel naar

    Welkom bij VBTV. Een serie video’s die u alles leert over veilig bankieren. Op allerlei manieren zitten oplichters achter uw betaalpas en uw persoonlijke gegevens aan. Dat doen ze via valse e-mails, onverwachte telefoontjes of door u aan te spreken op straat. Marc van Veilig Bankieren TV legt uit welke trucs ze gebruiken en wat u ertegen kunt doen. Want past u op uzelf, dan geeft u oplichters geen kans!

    Leer valse e-mails herkennen
    Steeds meer post krijgt u digitaal. Maar pas op, er zitten ook valse mailtjes tussen. Marc van Veilig Bankieren TV geeft u in deze video tips en adviezen om valse mails te herkennen.

    Weet u waar u op moet letten om betaalpasfraude te voorkomen?
    Bekijk ook onze video over betaalpasfraude!

    Bekijk alle veilig bankieren video’s op VBTV hier.

    Tot de volgende video!

    Phishing

    Phishing mails zijn valse e-mails die worden verstuurd met de bedoeling gegevens van slachtoffers te ontfutselen. Met deze gegevens kunnen fraudeurs bijvoorbeeld geld van de bankrekening van het slachtoffer halen. Behalve naar bankgegevens wordt er in phishingmails ook gevraagd naar persoonsgegevens, wachtwoorden of geld. Ook gebeurt het dat kaarthouders bericht krijgen dat ze een prijs hebben gewonnen. Die kunnen ze echter alleen innen door de gegevens van hun creditcard bekend te maken. Een andere vaak toegepaste manier van phishing is het uit naam van de bank vragen om klant- of inloggegevens om zogenaamd klantenbestanden te controleren.

    Voorbeelden van onderwerpen van valse e-mails:

    • Update internetbankieren
    • U moet uw account actualiseren
    • U kunt uw account extra beschermen / beveiligingsupdate
    • Vervangende betaalpas of creditcard
    • Vervangende digipas, e.dentifier, Identifier, raboscanner, random reader, TAN-code, of andere verificatiecode of inlogcode van uw bank.
    • U moet uw gegevens controleren
    • U moet uw wachtwoord deblokkeren / herstellen
    • Uw IP-adres is ongeautoriseerd
    • De gegevens van uw bank wijzigen
    • De voorwaarden van uw bank wijzigen
    • IBAN
    • Pas op voor virus X
    • Upgrade van uw besturingssysteem of mailbox
    • Uw mailbox is vol
    • Er is een technische fout
    • Nepfactuur / nep-aanmaning
    • Controleer (of annuleer) uw bestelling
    • Nepboete
    • U heeft een betalingsachterstand
    • U heeft een prijs gewonnen
    • U heeft recht op een erfenis
    • U heeft niet beluisterde voicemails
    • Een alert, zogenaamd van uw bank, om u te waarschuwen dat u eerder een valse e-mail heeft ontvangen.

    Phishing kan ook via persoonlijk contact of via de telefoon (telefoongesprek, sms, WhatsApp) plaatsvinden. Een creditcardhouder wordt bijvoorbeeld gebeld met de mededeling dat zijn bestelling onderweg is. De kaarthouder die nooit een bestelling heeft gedaan, neemt aan dat het gaat om een vergissing. Om de bestelling ongedaan te maken moet hij echter zijn creditcardgegevens doorgeven. En daarmee geeft hij de phisher toegang tot zijn rekening.

    Bekijk het verhaal van een ex-crimineel, die phishing mails programmeerde.

    Mails met malware

    VBNL_Target_248183002Deze e-mails bevatten een bijlage of een link waarmee, meestal met slechts één muisklik, schadelijke software op de computer gedownload en geïnstalleerd kan worden. Van deze malware zijn verschillende varianten die vaak voorkomen: spyware, ransomware en cryptoware.
    Malware is een verzamelnaam voor software die vervelende dingen met je pc of telefoon doet, zoals een virus, wormen en Trojaanse paarden. Maar ook software die ongevraagd advertenties injecteert op uw computer en verder in principe geen negatieve gevolgen heeft, wordt bestempeld als malware.

    Spyware

    VBNL_ComputerCamera_160300529Spyware is software die (onopgemerkt) op een computer wordt geïnstalleerd, gegevens over de gebruiker verzamelt en doorstuurt naar een externe partij. Alles wat u op uw computer kunt zien, kan de crimineel ook zien. Zij kunnen zelfs volgen welke toetsen u gebruikt. Dus ook al ziet u ****** op de plek van uw wachtwoord. Doordat u het wachtwoord in heeft getypt komt de crimineel toch in het bezit van uw wachtwoord.

    Ransomware/Cryptoware

    Deze varianten van malware gijzelen en versleutelen uw bestanden. U kunt hierdoor niet meer bij uw bestanden. Criminelen vragen geld, vaak in de vorm van bitcoins, in ruil voor het vrijgeven van uw bestanden. Betaal niet! U weet namelijk niet of de bestanden na betaling daadwerkelijk worden vrijgegeven. Neem contact op met een computerexpert om de ransomware/cryptoware te verwijderen en uw computer te herstellen.

    Misleidende e-mails

    VBNL_GuusGelukHeeft u een prijs gewonnen zonder dat u meedeed aan een wedstrijd? Grote kans dat u een misleidende e-mail heeft ontvangen. Veel namen van bestaande bedrijven worden voor de e-mails misbruikt. In werkelijkheid heeft u niets gewonnen. De crimineel probeert uw gegevens te ontfutselen en te misbruiken. U zit bijvoorbeeld vast aan een duur sms-abonnement of u moet een duur telefoongesprek voeren. De bedrijven die achter deze e-mails zitten, bedenken steeds weer wat nieuws waardoor het lastig is deze misleiding te stoppen.
    Zit u vast aan zo’n sms-abonnement? Ga dan naar payinfo.nl en vul hier uw telefoonnummer in. Hiermee wordt het abonnement stopgezet.

    ­Phishing- / valse e-mails melden

    U draagt bij aan veilig bankieren wanneer u valse e-mails meldt bij de bank die geïmiteerd wordt:

    Voorbeelden valse (phishing) e-mails

    Melden van kwetsbaarheden

    Help banken de veiligheid van hun (virtuele) dienstverlening continu te verbeteren. Banken vinden het belangrijk dat klanten veilig kunnen bankieren. Wij stellen ons daarom open voor deskundigen om ons hierbij te ondersteunen door gevonden mogelijke zwakke plekken aan ons te melden.

    In dit document leest u hoe u hierbij behulpzaam kunt zijn.

    Internetbankieren

    Voor vragen over veilig (internet)bankieren bij uw eigen bank, kunt u terecht op de websites van de banken. Een overzicht vindt u onder Vraag & Antwoord.

    Algemene telefoonnummers banken