Bankieren met een bank app

Snel het saldo op uw rekening checken of een bedrag overboeken kan bij een aantal banken met uw mobiele telefoon (smartphone) of op uw tablet. Kijk bij uw eigen bank of deze een mobiel bankieren app aanbiedt en wat binnen deze dienst mogelijk is.

Bankieren via een bank app is snel, simpel én veilig. Mensen noemen als reden waarom zij geen gebruikmaken van een bank app, is omdat zij geen smartphone of tablet hebben. Als mensen wel een tablet of smartphone hebben, dan vertrouwen zij soms de app nog niet helemaal, zijn bang dat hun telefoon gestolen kan worden of lezen over de gevaren van het gebruik van openbare wifi-netwerken.
Maar zelfs als iemand ten onrechte gebruikt maakt van de telefoon van een ander, dan is de betaalrekening niet toegankelijk via de bank app. Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Er is dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bank app. Betaalvereniging Nederland raadt aan om de bank app van uw bank alleen te installeren via de officiële app store van uw smartphone.

Wat doet de bank?

Kijk bij uw bank hoe u zich moet aanmelden voor de mobiel bankieren app. Nadat u zich heeft aangemeld voor mobiel bankieren krijgt u uw beveiligingscodes van uw bank. De bank bepaalt wat u kunt doen met bankieren via uw mobiel. Banken beveiligen hun mobiel bankieren erg goed. Mobiel bankieren is zo gemaakt dat dit moeilijk is om te misbruiken.

Wat kunt u doen?

  • Breng geen wijzigingen in het besturingssysteem van uw telefoon of tablet aan door middel van jailbreaken, rooten of hacken. Hiermee tast u ook de algehele beveiliging van uw apparaat aan en maakt u kwetsbaar voor aanvallen op uw telefoon en tablet.
  • Update regelmatig uw mobiele apparaat en apps die er op uw telefoon en/of tablet zitten volgens de laatste standaarden en gebruik hiervoor de officiële kanalen (zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play). Door dit geregeld te doen, houdt u uw smartphone of tablet zo veilig mogelijk.
  • Als u uw telefoon verliest of als hij gestolen is, meld dit dan zo snel mogelijk aan uw provider en laat de sim-kaart zo snel mogelijk blokkeren en/of laat de telefoon leegmaken (wipen).
  • Installeer alleen programma’s en applicaties via officiële bronnen zoals zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play. Lees ook waarderingen van anderen over deze programma’s/applicaties.
  • Gebruik geen openbare wifi-netwerken om in te loggen op het internetbankieren of uw bank app.
  • Controleer de website voor mobiel bankieren van uw bank of deze beveiligd is en het juiste webadres (url) zichtbaar is. Het webadres moet correct gespeld zijn en beginnen met https://. De ‘s’ staat voor ‘secured’ (=beveiligd).
  • Klik niet op links in ongevraagde e-mails ook al komen ze van uw bank of een op het eerste gezicht betrouwbare organisatie.
  • Verwijder spam en verdachte mails zonder deze te openen.
  • Gebruik een wachtwoord of pincode voor de toegang tot uw mobiele telefoon en tablet.
  • Bewaar geen pincodes, beveiligingscodes en dergelijke, zeker niet van mobiel bankieren, op uw smartphone of tablet
  • Deel beveiligingscodes en wachtwoorden van uw telefoon en van mobiel bankieren niet met anderen.
  • Gebruik een uniek wachtwoord voor de toegang tot uw mobiel bankieren en een uniek wachtwoord voor uw e-mail-account.
  • 150713 Destroy harddriveAls u uw telefoon voor onderhoud of reparatie tijdelijk moet afstaan, maak dan een backup van alle gegevens en reset uw telefoon naar de originele fabrieksinstellingen of verwijder alle apps en gegevens. Verwijder eerst de simkaart en -indien aanwezig- de geheugenkaart (SD-card) uit de telefoon en houd deze bij u. Berg uw simkaart veilig op! Verwijder apps die u niet gebruikt.

 

Hoe veilig is uw mobiele telefoon?

De Nederlandse banken zijn ervan op de hoogte dat er met enige regelmaat kwetsbaarheden worden gepubliceerd over mobiele telefoons. Maar zeker wanneer bank apps via de reguliere kanalen geïnstalleerd worden, is het risico van misbruik via deze kwetsbaarheden zeer beperkt. Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank app kunnen worden overgeboekt, tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt. Verder letten de banken voortdurend op verdachte transacties, zowel via mobiel bankieren als via internetbankieren.
In Nederland is nog geen misbruik van bank apps vastgesteld. Daarmee is mobiel bankieren met een bank app veilig en betrouwbaar. De banken doen hun uiterste best om dat zo te houden. Als u  desondanks een vermoeden heeft van misbruik van de bank app, meld dit dan direct bij uw bank. Als rekeninghouders de Uniforme Veiligheidsregels naleven, dan is er weinig risico op misbruik en schade.

Bekijk ook het interview met Kim Gunnink, Adviseur Cyberveiligheid en lid van onze Taskforce Veilig Bankieren.