Veilig online kopen

vbnl_onlineshoppen_522591460Indien u via internet producten of diensten koopt, dan wilt u dat ook bij betrouwbare webwinkels en organisaties doen. Check voordat u een aankoop doet of de webwinkel of organisatie een betrouwbare partij is.

Tips

  • Als u een aanbieding vindt op internet die “te mooi is om waar te zijn”, dan is deze meestal ook te mooi om waar te zijn. Check dan extra of u met een betrouwbare webwinkel te maken hebt.
  • Ga met een Google zoekopdracht na wat er op internet over een webwinkel wordt gezegd.
  • U kunt ook kijken op bijvoorbeeld klachtenkompas.nl en opgelicht.nl, of check de Nepshops-Alert van de Consumentenbond wat er over de webwinkel wordt gezegd.
  • Google ook het IBAN waar je een bedrag naartoe moet overmaken. Als Google geen resultaten vindt, is dat verdacht.
  • Controleer of er meldingen over deze (ver)koper zijn gedaan, via de website van de politie of de Online ShopScan.
  • Lees via vergelijkssites ervaringen van andere consumenten over de webwinkel. Bijvoorbeeld via vergelijk.nl, kieskeurig.nl of beslist.nl. Vindt u geen enkele informatie over de webwinkel? Dat is ook een vreemd resultaat en moet leiden tot extra aandacht.
  • Doe de webwinkelchecker om te kijken hoe anderen oordelen over de webwinkel.
  • Bekijk wat de mogelijkheden zijn om contact op te nemen. Gebruikt de webwinkel alleen een e-mailadres of chatsysteem? Beperkte contactmogelijkheden zijn een indicatie dat er misschien iets niet klopt bij deze webwinkel.
  • Kunt u (gedeeltelijk) achteraf betalen? Volgens de wet moet een webwinkel u achterafbetaling aanbieden bij de verkoop van producten. Is die mogelijkheid er niet, dan kan het een nepwinkel zijn.
  • Controleer of u het product kunt terugsturen als u het toch niet wilt hebben. Meestal geldt de regel dat u binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop ongedaan moet kunnen maken. Daarna moet u het product binnen 14 dagen terugsturen aan de verkoper. Hebt u vooruit betaald? Dan moet de verkoper u binnen 14 dagen uw geld terugbetalen. Daaronder vallen ook de bezorgkosten. En leverings- of administratiekosten. De verkoper mag geen extra kosten rekenen voor het ongedaan maken van de koop.
  • Voert de webwinkel een keurmerk? Klik dan niet op het keurmerk op de site van de webwinkel, maar ga zelf naar de website van het keurmerk en check of de webwinkel het keurmerk mag gebruiken. Keurmerken die aangesloten zijn bij de onafhankelijke Geschillencommissie: Thuiswinkel.org en Webshop Keurmerk.
  • Eindigt het webadres op .nl? Check de ‘who is’ van het Nederlandse domein en controleer wanneer en waar het domein is geregistreerd. Het is bijvoorbeeld verdacht als een site zeer recent is geregistreerd en is aangevraagd in het buitenland.
    Is het een buitenlandse website, kijk dan of u informatie over de registratie van de website kunt achterhalen.
  • Voor het verzenden van gevoelige betaalinformatie is het belangrijk dat je gebruik maakt van een beveiligde internetverbinding.
    Bij een beveiligde internetverbinding staat er https://adreswebsite in de adresbalk van je browser in plaats van het normale http://adreswebsite. De letter ‘s’ staat voor ‘secure’ (Engels voor veilig). Bij de meeste browsers zie je ook een slotje in de adresbalk of onderin in het browserscherm.
  • Lees op de website van de Consumentenbond hoe nepwinkels te werk gaan.

Consuwijzer.nl

Het is goed te weten dat er voor webwinkels speciale regels gelden. Net zoals er regels zijn voor reguliere winkels. Op de website van Consuwijzer vindt u praktische adviezen over uw rechten als consument bij het online winkelen. Tevens kunt u op de website gebruikmaken van het klachtenformulier indien u een klacht over een webwinkel wilt indienen.

Consuwijzer.nl is een initiatief van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM houdt toezicht op de naleving van consumentenrecht en is onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.