Pas opstuurfraude

Heeft u het verzoek gekregen om uw betaalpas of creditcard naar uw bank te sturen of af te geven? Doe het niet! Nederlandse banken vragen nooit om uw betaalpas terug te sturen of af te geven. Wanneer uw betaalpas vervangen moet worden, stuurt uw bank automatisch een nieuwe toe. Nadat u de nieuwe betaalpas heeft ontvangen, kunt u uw oude pas doorknippen en weggooien. Dit geldt ook voor uw creditcard. Knip daarbij dwars door de kopergoude contactpunten waar de betaalchip achter zit.

In een phishingmail lijkt het alsof uw bank de mail stuurt. In deze mail staat bijvoorbeeld dat uw bank een nieuw type betaalpas invoert, die veiliger of makkelijker zou zijn. Als u niet direct reageert en uw huidige betaalpas niet snel opstuurt of afgeeft, moet u bijbetalen voor de nieuwe pas of wordt uw huidige pas geblokkeerd. De fraudeurs laten u denken dat uw bank uw huidige betaalpas of creditcard terug moet hebben, voordat ze u een nieuwe pas geven. Zo krijgen de fraudeurs uw geldige betaalpas in handen. Uw pincode hebben ze dan al eerder ergens afgekeken of ze hebben u misleid om uw pincode op een vervalste website van uw bank in te tikken, zogenaamd om in te loggen of om een nieuwe pincode aan te vragen.

Vals vertrouwen: “eerst doorknippen”

Om uw vertrouwen te winnen, adviseren de fraudeurs soms om uw betaalpas eerst doormidden te knippen, voordat u hem opstuurt of afgeeft. Dat klinkt betrouwbaar, want met een doorgeknipte betaalpas kun je niet pinnen of betalen, toch? Niet helemaal waar! Alleen als je dwars door de kopergoude contactpunten op de betaalpas knipt, wordt hij onbruikbaar. Achter die contactpunten zit de betaalchip die nodig is bij pinnen of betalen. Wanneer bij het doorknippen die kleine betaalchip niet wordt beschadigd, kunnen de fraudeurs de betaalpas makkelijk repareren en er op kosten van hun slachtoffer mee betalen of geld opnemen.

Hyperlink in e-mail of tekstbericht

Fraudeurs sturen meestal een valse e-mail of tekstbericht, zogenaamd van uw bank, met de oproep om uw betaalpas of creditkaart op te sturen. Voor het gemak heeft uw bank alvast een hyperlink in het bericht gezet waar u alleen maar op hoeft te klikken om de nieuwe pas aan te vragen. Door op de link te klikken, wordt u naar een valse website van uw bank geleid. Die valse website vraagt dan op enig moment om uw huidige pincode, zogenaamd om te bewijzen dat u de echte pashouder bent of om een nieuwe pincode aan te vragen. In het bericht of op de valse website staat ook een adres waar u uw huidige betaalpas of creditkaart naar moet opsturen, zogenaamd om de oude pas te kunnen recyclen. Na ontvangst van uw huidige pas, krijgt u dan zogenaamd uw nieuwe pas toegestuurd. Zo krijgen de fraudeurs uw betaalpas of creditkaart in handen, samen met de bijbehorende pincode.

Belangrijke adviezen:

  • Tik de viercijferige pincode van uw betaalpas of creditkaart nooit in op een website of in een mobiele app. U toetst die pincode alleen in op een geldautomaat, een betaalautomaat of op het officiële inlogapparaatje voor internetbankieren van sommige banken.
  • VBNL_betaalpasenschaar_177476195Uw bank stuurt automatisch een nieuwe betaalpas of creditkaart op wanneer dat nodig is. U hoeft daarvoor nooit uw oude pas in te ruilen.
  • Uw pas verloopt op de datum die op de kaart staat. Ook dan stuurt uw bank automatisch een nieuwe betaalpas of creditkaart op.
  • Uw bank vraagt nooit om uw pas op te sturen. Een oude pas kunt u doorknippen (dwars door de kopergoude contactpunten) en weggooien.

Trap niet in deze vorm van fraude. Heeft u het vermoeden dat criminelen uw pincode kennen? Neem dan contact op met uw bank.