Actuele fraude en oplichting in het betalingsverkeer

Geplaatst op
Bron: Veilig Bankieren

Banken, politie en Fraudehelpdesk merkten in het afgelopen jaar tijdens de coronacrisis een forse toename van fraude en oplichting via e-mail, sms, WhatsApp, social media en de telefoon.

Phishing en smishing

Via e-mail en sms worden veel meer phishing en smishing-berichten verzonden waarmee fraudeurs hengelen naar bancaire beveiligingscodes en bankpassen van bankklanten.

WhatsApp-oplichting

Via WhatsApp, e-mail en sms versturen oplichters op grote schaal valse berichten die door vrienden of familie verstuurd lijken te zijn en waarin de ontvangers gevraagd worden om met spoed geld voor te schieten. Dat wordt ook wel hulpvraagoplichting of vriend-in-nood-oplichting genoemd.

Spoofing en bankpas-opstuurfraude

Aan de telefoon doen oplichters zich voor als bankmedewerkers die bankklanten misleiden om hun banksaldo zogenaamd “veilig te stellen op een kluisrekening” of om hun bankpas af te geven. In valse sms-berichten, zogenaamd van een bank, worden bankklanten misleid om hun bankpas op te sturen. Valse telefoontjes of sms’jes, afkomstig vanaf het echte telefoonnummer van een bank, worden vaak spoofing/ bankhelpdeskfraude genoemd.

 

Gecombineerde fraude en oplichting

Verschillende soorten fraude en oplichting worden nu ook gecombineerd. Spoofing wordt vaak voorafgegaan door phishing of smishing. Na oplichting via WhatsApp kunnen slachtoffers nogmaals worden opgelicht via spoofing. Bankklanten worden via phishing of smishing gevolgd door spoofing ook misleid om hun bankpas af te geven aan een nep-bankmedewerker.

Zie deze uitleganimatie van AVROTROS Radar over de snelle toename van fraude en oplichting:

Meld online fraude en oplichting

  • Meld het IBAN van een oplichter bij je eigen bank! Ben je benaderd door een oplichter die een IBAN heeft opgegeven waar je naar moet overboeken, meld dat IBAN dan zo snel mogelijk bij je eigen bank.
    Zie https://www.veiligbankieren.nl/meldnummers/
  • Meld phishing en smishing bij de bank die wordt nagebootst! Wanneer je een nepbericht hebt ontvangen met daarin een hyperlink naar een valse website van een bank, stuur dat nepbericht mét hyperlink dan door naar de bank die wordt nagebootst.
    Zie https://www.veiligbankieren.nl/meldnummers/
  • Doe online aangifte bij de politie! Ben je opgelicht, doe dan online aangifte van het voorval bij de politie, met je DigiD. Meld het ook als je géén schade hebt. Zo krijgt de politie beter zicht op de betrokken criminelen en hun handlangers, met de gegevens die je doorgeeft, zoals namen, rekeningnummers en telefoonnummers van daders.
    Zie https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen#ik-ben-op-een-andere-wijze-opgelicht
  • Meld fraude en oplichting bij de Fraudehelpdesk! De Fraudehelpdesk gebruikt die meldingen voor advies aan slachtoffers en om anderen te waarschuwen. Ze kunnen daarmee ook een compleet, landelijk overzicht krijgen van online fraude en oplichting.
    Zie https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

Ben je slachtoffer?

Veel fraude via phishing of smishing, waarbij de fraudeurs zelf de betalingen vanaf de bankrekening van het slachtoffer hebben gedaan, wordt door banken geheel of gedeeltelijk vergoed.

Slachtoffers die zelf aan oplichters hebben betaald, komen in beginsel niet in aanmerking voor vergoeding. Toch kan een bank soms bij bijzondere omstandigheden de schade gedeeltelijk of geheel vergoeden, uit coulance.

AVROTROS Radar legt dat in deze uitleganimatie goed uit:

Confidental Infomation