Online fraude leidt jaarlijks tot miljoenen euro’s schade en laat diepe emotionele sporen achter bij slachtoffers. Als zij in de media hun verhaal vertellen, ligt de nadruk vaak op de gevoelens achteraf, zoals schaamte en verdriet. Dat is belangrijk voor bewustwording, maar volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) valt er vooral winst te behalen door aandacht te geven aan emoties tijdens de fraude zelf.

Fraudeurs maken gebruik van psychologische trucs om je te beïnvloeden. Ze maken je bijvoorbeeld bang zodat je denkt je geld te verliezen of hebberig met een aanbod dat te mooi is om waar te zijn.

Juist die emoties maken je kwetsbaar — maar kunnen je óók beschermen. Deze campagne leert mensen om fraude te herkennen aan het gevoel dat fraudeurs bij hen oproepen. En dát gevoel te zien als een waarschuwing tegen fraude.

Campagneboodschap en -uitingen 
In de campagne-uitingen zie je mensen die op het punt staan in de val van een fraudeur te trappen, maar net op tijd stoppen. Ze handelen niet direct vanuit hun gevoel, maar herkennen het juist als een waarschuwing. Om dit extra krachtig over te brengen, vergroten we de emoties uit – met grote ogen, gefronste wenkbrauwen en open monden – op een opvallende iets absurdistische manier.

Daarmee onderstrepen we de kern van de campagneboodschap: ‘Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude. Stop en klik weg’.  

Meer weten? Kijk op voorkomfraude.nl

Deel deze paginaShare on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
veiligbankieren-banner-fraude-phising-via-de-telefoon
Let op deze truc: Bank-aan-huis-oplichting

Er komt een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas en pincode op te halen. Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en haalt deze nooit bij u op!

Lees meer
Confidental Infomation